Vi använder papper tillverkade av bomullsfibrer, eller syrafria alpha-cellulosa papper med en hållbarhet på flera hundra år. Bomullspapper är syrafria och blir inte gulfärgat eller skört som papper tillverkat av träfibrer blir. Det finns olika slags bomullspapper med olika ytor och tjocklek, allt från en blankare “fotoyta” till en matt pappersyta eller matt med en gräng. Om utskriften inte ska monteras bakom glas rekommenderar vi att ytan behandlas med en osynlig skyddslack. Denna lack skyddar även mot UV-ljus.

Bilden visar några de små reproduktioner eller provutskrifter som vi erbjuder konstnären gratis innan vi skriver ut större upplagor. Här arbetar vi med konstnärens favoritpapper, Arches ett 100% bomullspapper med grov gräng. Det pappret är inte anpassat för att användas i skrivare, det är tillverkat för akvarellfärger. Först måste våra skrivare med hjälp av sin “Spectro Proofer” skapa en färgprofil för det här unika pappret. Sedan färgförändrar vi bilden digitalt så att färgerna blir identiska med originalets färger, när bilderna är utskrivna. Denna typ av tryck kallas ibland för Gicléetryck.

Fine Art utskrifter akvarellmålningar

Vi gör utskrifter på akvarellpapper upp till 638g tjockt. Ett konstnärspapper har ingen “coating”, vilket gör att färgerna inte blir exakt som de ser ut på skärmen. Bilden nedan illustrerar vad som händer om man skriver ut en bild på ett papper med “coating” och utan “coating”. Det här proverna är gjorda på Hanemuhles Torchon papper, 285g, av syrafri alfacellulosa, med en grov struktur. Bilden till vänster är utskriven på den sida av pappret som har “coating”, den till vänster är utan coating.